05-03-11

3P's

Het concept "Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen" (of MVO) laat zich niet gemakkelijk vangen in een definitie. Het  gaat om een koepelbegrip dat alle bijdragen door bedrijven aan duurzame ontwikkeling omvat. Het gaat om de Triple Bottom Line ofwel de 3P's: People, Planet en Profit. Het gaat om vrijwillige initiatieven van ondernemingen en dus om verder te gaan dan wettelijke verplichtingen. Het gaat om meerwaarde en strategie, want MVO gaat verder dan idealisme en brengt concrete resultaten op. Het gaat over anticiperen op snelle veranderingen in de economie en in de samenleving. Het gaat om actie en innovatie. Het gaat over een visie op lange termijn en over de duurzaamheid van ondernemingen. Het gaat om een complex gegeven, want MVO is rekening houden met talrijke stakeholders, die vaak tegengestelde belangen en verwachtingen hebben.


Veel bedrijven geven aan dat zij maatschappelijk verantwoord willen ondernemen. In de praktijk blijkt het lastig om aan dit brede begrip daadwerkelijk inhoud te geven. Enkele voorbeelden hoe het wel kan.

Puur

Procter & Gamble (P&G), de grootste consumentengoederen producent ter wereld, boekt succes om mensen wereldwijd toegang te geven aan schoon drinkwater. Dat is mogelijk met een poeder dat toegevoegd moet worden aan water. Vervolgens dient het water met een katoenen lap gezeefd te worden. Het poeder werd in eerste instantie op commerciële voorwaarden verkocht onder de merknaam Pur. De resultaten waren echter teleurstellend en P&G besloot eind 2004 te stoppen met de marketing en verkoop van Pur. In december 2004 richtte de tsunami echter een ravage aan in (onder andere) Sri Lanka, Indonesië en de Malediven. P&G besloot in deze landen 3,1 miljoen pakken Pur te doneren als noodhulp voor mensen die niet langer toegang hadden tot betrouwbaar drinkwater. Dat werd een succes. Mede dankzij de voorlichting en begeleiding van medewerkers van noodhulp organisaties die ter plekke in contact waren met de vluchtelingen.

Inmiddels werkt P&G samen met meer dan 100 instanties, variërend van centrale en lokale overheden tot noodhulp organisaties om Pur tegen niet-commerciële voorwaarden beschikbaar te maken. Een voorbeeld van maatschappelijk ondernemen. Dit maatschappelijk ondernemen levert hogere wint en omzet op. Toen het bedrijf zich in een campagne van 1 week inzette om bij elk verkocht product uit hun gamma een zakje Pur te schenken, is hun omzet enorm gestegen.

ronald_mcdonald_jda140108_2.jpgOok McDonald doet aan maatschappelijk ondernemen. Zij voeren geregeld campagnes om het Huis van Ronald McDonald te steunen. Dit huis vangt zieken kinderen en hun families op om de ziekte draaglijker te maken in hoever dat mogelijk is. Voor elke verkochte hamburger gaat er een deeltje naar deze organisatie. De Ronald McDonald huizen geven families de plaats om dicht bij het hospitaal te verblijven waar het kind een langere behandeling moet ondergaan. In Nederland staat het Ronald MCD huis dicht bij het emma kinderziekenhuis in Amsterdam.

Alle chocolade die Van Velze's Chocolaterie en Patisserie in Amsterdam verkoopt, is gemaakt van 100% duurzame cacao.
Eigenaren Robbert van Velze en Deborah Kilroy kopen cacao met het Rainforest Alliance (RFA) certificaat in bij Belcolade in België. De cacao is afkomstig van één en dezelfde plantage in Costa Rica. Deze plantage voldoet aan de strenge eisen van RFA op milieu- en arbeidsgebied. Kinderarbeid en chemische bestrijdingsmiddelen zijn uit den boze. Van Velze's is bovendien zeker van een consequent hoge kwaliteit.
Niet alleen draagt Van Velze's door het gebruik van de duurzame cacao bij aan het behoud van tropisch regenwoud,  betere arbeidsomstandigheden in de cacao-industrie en het uitbannen van kinder- en slavenarbeid. Wat uniek is aan de plantage in Costa Rica, is de aanwezigheid van een maalfabriek. Hierdoor kunnen de cacaobonen ter plekke verwerkt worden tot cacaomassa. Dit betekent meer lokale werkgelegenheid. De hogere toegevoegde waarde van de cacaoproductie is gunstig voor de lokale boeren.?
De inkoop van duurzame cacao levert Van Velze's niet alleen een trouwe, groeiende particuliere klantenkring op. Vooral bedrijven plaatsen grote opdrachten vanwege de Kikker - het handelsmerk van Rainforest Alliance.

Wil je meer weten over MVO?

Belgie

Nederland

 

14:39 Gepost door De Redactie in besparen, financieel, gezondheid, milieu, samenleving | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.