21-02-11

Concentratiescholen kunnen presteren

De helft van de concentratiescholen zet uitstekende prestaties neer. Pas als de leerkrachten weinig verwachten van hun leerlingen, gaat het mis, blijkt uit de eerste resultaten van een onderzoek dat drie Vlaamse universiteiten sinds 2008 uitvoeren in 68 basisscholen in Antwerpen, Gent en Genk.

Daaruit blijkt dat de helft van de concentratiescholen goed presteert, sommige zelfs beter dan zogenaamde elitescholen. De andere helft doet het heel wat minder.
 
Doorslaggevend blijkt de individuele sociaal-economische en etnische achtergrond van de leerling, niet de samenstelling van de school. "De steun die je thuis krijgt, weegt sterker door dan het effect dat de school kan hebben", zegt een van de promotoren van de studie.
 
Houding leerkrachten cruciaal
De verklaring voor zwakkere prestaties in scholen met een hogere concentratie van allochtone en kansarme leerlingen is dat de leerkrachten er minder verwachten van hun leerlingen. De leerlingen zelf leggen op hun beurt een soort van machteloosheid aan de dag, dat ze het toch nooit ver zullen schoppen, luidt het in De Standaard.
 
De onderzoekers steunen overheidspogingen om de vastgestelde vlucht uit concentratiescholen tegen te gaan. Ze halen daarvoor sociale redenen aan. "In de steden zijn gemengde scholen een manier voor de autochtonen om vertrouwd te raken met de multiculturele realiteit." Daarbij mag meertaligheid volgens hen geen taboe zijn. (belga)

14:21 Gepost door De Redactie in belgische politiek, cultuur, samenleving | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.