19-01-11

Roularta neemt niet meer op

VMMa stopt met de belspelletjes. Een beslissing die er kwam na de uitzendig van BASTA, het heeft geholpen. Roularta kan zich beter blijven richten op het nieuws en media in het algemeen. De fijne financiele inkomsten van de belspelletjes was misschien makkelijk meegenomen, maar er zijn grenzen. Bedankt BASTA.


Roularta Media Group (RMG) is een Belgisch-Franse uitgeverij-en drukkerijconcern met ruim 3.000 medewerkers en een totale omzet van 750 miljoen euro. De onderneming werd opgericht in 1954 door advocaat Willy De Nolf en wordt nu geleid door zijn zoon Rik De Nolf en zijn managementteam. RMG bouwt verder aan zijn multimediale toekomst. In binnen- en buitenland.
In het verleden was de groei vooral een kwestie van eigen, telkens weer nieuwe initiatieven. RMG lanceerde zelf in de voorbije decennia de meeste van de gratis bladen, creëerde de verschillende Belgische nieuwsmagazines en een reeks specifieke niche-magazines, nam mee initiatief voor de lancering van tv-zenders.
In de laatste vijf jaren, en voornamelijk in 2005 en 2006, is de groei het gevolg van een buitenlandse overname- of concentratiepolitiek. Vandaag realiseert de magazineafdeling van RMG meer omzet in het buitenland dan in België. In de toekomst wil RMG blijven innoveren maar ook verder groeien door buitenlandse acquisities.

DE BELGISCHE NIEUWSMAGAZINES
Roularta concentreert zich op zijn core buisiness in de tijdschriftenbranche: drie types in de Nederlandse en in de Franse taal:

  • Knack en Le Vif/L'Express, de algemene nieuwsmagazines die gecombineerd worden met de lifestylemagazines Weekend Knack en Weekend Le Vif/L’Express. 
  • Trends en Trends Tendances, de business nieuwsmagazines. 
  • Sport/Voetbal en Sport/Foot Magazine, de sportmagazines. 

DE MAGAZINES VOOR 50-PLUSSERS 
RMG werkt samen met partner Bayard Presse (Parijs) verder aan de uitbouw van een internationale groep gespecialiseerde bladen voor de 50-plussers: Plus in België en Nederland, Plus es Más in Spanje en Lenz in Duitsland.

DE PEOPLE MAGAZINES
Het maandblad Royals en het tweemaandelijkse zustermagazine Royals Extra (N)/ Royals Hors Série (F) volgen de actualiteit van de Europese vorstenhuizen op de voet. De bladen worden zowel in België, Nederland, Frankrijk als in diverse andere landen gesmaakt door een publiek dat houdt van tradities.
Het Franse weekblad Point de Vue is een prestigieus en toonaangevend people-magazine dat volledig gewijd is aan het reilen en zeilen aan de koninklijke hoven. Point de Vue brengt ook het magazine Images du Monde uit.

DE ANDERE NICHE-MAGAZINES
RMG geeft volgende niche-magazines uit: het businessblad voor jonge ondernemers Bizz (N/F), het country-magazine Nest (N/F), het reismagazine Grande (N/F), het Franstalige tv-nieuwsmagazine Télépro, het magazine Ik ga Bouwen en Renoveren (N/F) dat bestemd is voor wie gaat (ver)bouwen of inrichten, het paardenmagazine Cap, het mannenblad Gentleman (N/F), het maandblad Moneytalk (N/F), het blad met informatie en tips voor particulieren, die actief hun persoonlijke financiën beheren en het maandelijks magazine Bodytalk (N/F) over gezondheid, gezonde voeding, bewegen en psychologie.

PROFESSIONAL MAGAZINES

Roularta Media Group brengt onder de noemer van Roularta B2B Media een waaier van kwalitatieve magazines uit, gericht naar de professionele lezersmarkt.

Elk van de publicaties (print, e-newsletter en website) beantwoordt aan de specifieke noden binnen de verschillende vakgebieden (medisch, fiscaal, financieel, juridisch, ICT, industriëel, management, grafisch en HR). Een equipe van nieuwsgedreven journalisten en experten informeren over de allernieuwste tendensen op nationaal en internationaal vlak, analyseren in de diepte en geven duiding over hun vakgebied.

Via de organisatie van interactieve Ronde Tafels, seminaries en events brengt Roularta op regelmatige wijze “key people” uit de specifieke vakgebieden bij elkaar.

Roularta biedt met deze 360°- aanpak dé communicatie op maat van éénieder.  

FRANKRIJK
Naast het royaltymagazine Point de Vue, is RMG uitgever van een groeiend aantal belangrijke magazinetitels in Frankrijk ondergebracht in verschillende uitgeversmaatschappijen:

  • Groupe Express Roularta is uitgever van toonaangevende magazines in diverse sectoren: het nieuwsmagazine L’Express, het wekelijke lifestyle magazine Express Styles, het businessmagazine L’Expansion, het vermogensbeheermagazine Mieux Vivre Votre Argent, het entrepreneur-magazine L’Entreprise, het studentenmagazine L’Etudiant en de cultuurmagazines Lire en Classica. Verder omvat deze uitgeversgroep tal van line extensions.
  • Art de Vivre Editions is uitgever van Atmosphères, een maandblad voor de elegante vrouw, en Ideat, een luxedesignmagazine.
  • Côté Maison is op de Franse markt uitgever van topbladen over wonen en lifestyle: Maisons Côté Sud, Maisons Côté Ouest, Maison Côté Est, Vivre Côté Paris, Maison Magazine en Maison Française.
  • Studio Press is gegroeid uit de groepering van verschillende gespecialiseerde uitgeverijen die bezig zijn met cinema, dvd, audio, video, hifi en muziek en bestaat uit 12 magazines waaronder Studio Magazine, Ciné Live, Pianiste, Guitar Part, Prestige Audio Vidéo, Hifi Vidéo Home Cinéma, Sonovision,...

DE KRANTEN
Met de Krant van West-Vlaanderen beschikt de provincie West-Vlaanderen over een eigen krant, die trouwens het meest gelezen verkochte medium is in die provincie. De Krant van West-Vlaanderen biedt een pakket aan van 4 titels: de provinciekrant Krant van West-Vlaanderen, de lokale traditionele stadskrant (11 edities), Sport West en KW TEVEE.

GRATIS PERS

De Streekkrant (De Weekkrant in de provincie Limburg) bereikt elke week elk huisgezin in Vlaanderen (Nederlandstalig België). De eerste edities werden ruim 50 jaar geleden gelanceerd. Vandaag is De Streekkrant het grootste medium van Nederlandstalig met een groter bereik dan de grootste tv-zender. De Streekkrant en De Weekkrant blijven groeien in omzet, onder andere door lokale overnames. Met meer dan 2.900.000 gratis huis aan huis verspreide exemplaren is De Streekkrant/De Weekkrant de grootste krant van het land.
De Zondag bestaat ruim 10 jaar en een van de grootste media van Vlaanderen. Een complete krant met het nieuws van elke zaterdag tot en met complete sportverslaggeving. De originele distributie-formule via de bakkers maakt het mogelijk om op zondagmorgen zo’n 645.000 exemplaren te verspreiden in enkele uren tijd. Volgende de laatste CIM-controle heeft De Zondag meer dan twee miljoen lezers.
De Groep Tam-Tam is een netwerk van lokale bladen op tabloidformaat, complementair aan De Streekkrant en zeer interessant voor de zeer lokale adverteerders.
Daarnaast is Roularta Media Group uitgever van gratis city magazines met lifestyle artikels en een entertainmentgids in binnen en buitenland: Steps (Vlaanderen), City Magazine (Slovenië, Croatië en Servië) en de Franse city magazines A Nous Paris, A Nous Lille, A Nous Lyon, A Nous Marseille, A Nous Côte d’Azur en A Nous Bordeaux.
Verder heeft RMG 51 % van de aandelen van de Nederlandse onderneming Zeeuws Vlaams Mediabedrijf, uitgever van een aantal huis-aan-huisbladen waaronder het Zeeuws Vlaams Advertentieblad.

TELEVISIE & RADIO

RMG heeft 50% van de aandelen van de VMMa waarin tv-en radioactiviteiten zijn ondergebracht. Op het vlak van televisie is er de familiezender VTM die zich richt tot het breder publiek, de ontspanningszender 2BE met een sterk aanbod van Amerikaanse topseries, films, sport en avontuurlijke realityprogramma’s en de jongerenzender JIMTV, die de grootste muziekzender voor jongeren in Vlaanderen is. Q-group groepeert de radioactiviteiten van de VMMa met de succesvolle radiozender Q-music voor actieve volwassenen en de zender 4FM, dat zich vooral richt op de dertigers en veertigers.
Verder participeert RMG voor 50% in de Regionale Media Maatschappij waarin 2 West-Vlaamse tv-zenders, Focus TV en WTV zijn ondergebracht.
Kanaal Z/Canal Z is de Belgische nieuws-en businesszender die 1.150.000 kijkers op weekbasis bereikt.

INDUSTRIE

Roularta Printing is Belgiës grootste offsetdrukkerij waar kranten en magazines van topkwaliteit gemaakt worden voor België en voor het buitenland.

INTERNET
Roularta Media Group gebruikt haar meest prestigieuse brands om alle journalistieke initiatieven op het internet te overkoepelen. Knack.be en levif.be zijn de eerste echt nieuwssites van Roularta Media Group. Zij mikken op actualiteit met hoofdrubrieken die in het verlengde liggen van de interessesferen van het Knack-, Le Vif- en Trendspubliek, plus een reeks specialinterestkanalen die dat nieuwsaanbod nog versterken. Daarvoor zorgt een internetredactie die samen met de redacties van KanaalZ/Canal Z de newsroom vormt. Daarnaast ontwikkelt Roularta samen met Rossel vlan.be de grootste zoekertjessite van België.

12:01 Gepost door De Redactie in belgische politiek | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.