18-01-11

Meer lucht in de lucht

De eigenaar van Virgin, Richard Brenson, wordt in de multimiljonairswereld als een vreemde eend in de bijt gezien. De tijden veranderen en meer multimiljonairs hebben zijn levenvisie overgenomen. Hij zet zich in voor een betere wereld, heeft oog voor originele en waardevolle facetten van het bedrijfsleven en houdt zich vooral bezig met de natuur. Hij heeft voor- en tegenstanders, zoals wij allemaal. Toch verdient hij aandacht, zeker voor zijn nieuw eco-vriendelijk plan in de luchtvaart.


Virgin is gekend voor zijn innovatie, zowel in design als in technologie als in entertainment en werkssfeer. Zij hebben misschien het reizen heruitgevonden, ze maakten het betaalbaar voor iedereen. Hun moto is dat ze zaken willen doen en toch denken aan de volgende generatie. Dat bewijzen ze nu met een duurzaam luchtvaartplan.

Virgin-America-60-new-eco-friendly-planes-10465-cropped.jpgKlimaat verandert, op bepaalde plaatsen meer dan op anderen. Wat de reden is, is nog steeds een wereldse twistvraag. Vervuiling heeft misschien niet alle schuld, toch is het niet goed, niet voor het klimaat, niet voor de natuur, niet voor ons. Alles wat eraan kan gedaan worden, komt onze aarde tegoed. Brenson gelooft dat het zakenleven niet blind kan blijven voor de vervuiling en zeker mee moet vechten voor een beter leefmilieu. De vliegtuigmaatschappij kocht daarom bij Airbus het toestel: A320neo. Deze machiene vliegt goedkoper en reduceert haar impact op het milieu. Het Virgin toestel A320S was reeds 25% efficienter in hun verbruik en uitstoot, de -neo zou nog beter zijn. Virgin heeft 60 A320S besteld. De nieuwe Virgin Amercia vliegtuigen zullen in 2013 geleverd worden, samen met de 30 A320neo modellen. Het is de eerste commerciele luchtvaartmaatschappij die deze toestellen aankoopt. Zij worden momenteel beschouwd als de minst verbruikende en minst uitstotende vliegtuigen. Virgin America bestaat nog maar 3 jaar, toch zijn ze reeds in staat hun vliegend materiaal uit te breiden. "Ons succes ligt hem niet alleen in de ervaring die Virgin Europe reeds had en ons ter beschikking stelde met efficiente medewerkers, ook hebben we ons succes te danken aan de juiste vliegtuigen op de juiste route. De lage-tarief vluchten zijn juist afgemeten, de juiste grootte van vliegtuigen op de juiste route bespaart veel. Als wij benzine besparen, stoten we minder uit, het is dus een dubbele winst." legt David Cush, CEO Virgin America uit.

Met de A320neo wordt berekend dat er jaarlijks $1.1 miljoen zal bespaard worden per vliegtuig, wat de emissie van CO2 met 3.600 ton zal verminderen, dit per vliegtuig, per jaar.

Read Richard Branson's blog on the new Virgin America planes.


De commentaren zijn gesloten.