18-01-11

Kunst in Mongolie, Mongoolse week

J. Munkhtsetseg (Eternal Flower), 32, afgestudeerd in de Fine Arts College in Ulan Bator, Mongolie en later in de Academie voor toneel in Belorussia (witrusland). In 1995 werd ze bekroond door de Mongoolse artiestenunie. Zij stelde haar werk reeds tentoon in Zuid-korea en Singapore. Het werk hiernaast is een werk uit de tentoonstelling: een droom van de eenhoorn. Haar stijl is heel speciaal en uniek. Zij wordt gecatalogeerd onder het nationale modernisme van Mongolie. "Ik schilder de dingen zoals ik ze zie. Mijn leraar limiteerde me nooit en liet me de totale vrijheid in expressie. Hij zei altijd: schilder hoe je het voelt en kijk daarna. Al mijn werken reflecteren mijn innerlijke wereld, hoe ik die zie als ik mijn ogen sluit. Verschillende werken kwamen tot mij via een droom. Ik kom uit een kroostrijk gezin.

 

 

"Als oudste had ik mijn verplichtingen en mijn werk in het huishouden. Toch probeerde mijn ouders mij zo vrij mogelijk te laten. Reeds van kleinsaf schilderde ik en vaak namen ze mijn werk over om me te laten schilderen. Ik ben hen heel erg dankbaar voor deze vrijheid. Mijn moeder werkte in de bouw en mijn leraar in de kunst kwam uit een heel andere wereld, dit gaf me de kans om deze twee werelden te leren kennen en te vergelijken.

 

 

 

Wat ik enorm aprecieer is dat ik in deze twee werelden mezelf mocht blijven zijn. Ik was een vrij en onafhankelijk kind, zelfs in mijn gevoelens en mijn wensen."

 

 

 

 

 

 

 

Een andere kunstenaar van Mongolie is TSEGMID Tserennadmid, 42. Hij brengt in zijn laatste tentoonstellingen een nieuw perspectief naar voor. Hij brengt een ander aspect van zijn talent naar voor.

In April presenteerde hij een serie schilderijen gebaseerd op de symbolen en allegorien van de oude legendes en grotschilderingen uit zijn land. Een weerspiegeling van de kunst van de cultuur van de nomade van Mongolie. "Zij zien de kosmos als een geheel en een veelvoud. In de nomadische kunst zien we veel gelijke tekeningen, zij kunnen ook niet appart bekeken worden, zij vormen allemaal tesamen het geloof, de religie en de traditie van mijn volk. Een symbool of tekening kan op verschillende manieren worden uitgelegd. Het is de context die bepaalt wat ze ermee bedoelden,” legt Tsegmid uit. Hij laat ook niet alleen schilderijen zien, ook werkt hij voor de eerste keer met verschillende materialen, zoals hout, steen en wandtapijten. 

Tsegmid vertegenwoordigt een nieuwe generatie van Mongoolse artisten. Zij blinken uit in hun vrijheid van expressie en gebruik van materiaal, kleuren en vormen. Deze kunst kwam vooral tot bloei na de perestroika in de jaren '90. Hij kreeg verschillende nationale prijzen vooral voor de afbeelding van de nationale tradities en kunstvorm. Hij wordt gecatalogeerd onder het sociale realisme. 

Wat hij vooral wil uitdrukken is de unieke cultuur van de steppenomaden, hij interpreteert hun esthetiek en de artistieke mentaliteit van Mongolie, dit op een moderne manier. Zijn werk houdt de filosofie in en de visie op het leven van deze bevolkingsgroep.

Hij studeerde af in de Kunstacademie van Moscou in 1985. Ook internationaal heeft hij al verschillende tentoonstellingen gegeven. Hij is professor en rector van de Mongoolse Kunstacademie, wat hem niet limiteert als artist. Hij zegt dat vooral sport hem drijft om zijn inspiratie tot het uiterste te benutten en om de stress van zijn dagelijkse zorgen te vergeten. Hij heeft de 5de Dan Zwarte band in Karate. Geen artist om mee te spotten, dus.

 

Vorig jaar had hij een zwaar ongeval. Hij viel 10 meter naar beneden bij het bergbeklimmen en overleefde nauwelijks. Hij verbleef verschillende maanden in het ziekenhuis wat hem niet weerhield om zijn artistiek talent te laten verloederen. Hij kwam een paar maanden later met een nieuwe tentoonstelling op de proppen.

De commentaren zijn gesloten.