07-01-11

Dakar net iets anders

In mei vorig jaar beklom hij de Everest, in november won hij een maraton van de jungle in de Amazone en nu doet hij voor de 8ste keer mee aan de Dakar. Het is zijn eerste in Zuid-Amerika. Hij rijdt met een buggy 1-zit. Hij doet mee in het kader van een project rond ecologie en sport.

albert-bosch-dakar.jpg


We spreken over Albert Bosch. Het is moeilijk te zeggen wat zijn grootste verdienste is tot hiertoe in zijn leven. Het is een vrolijke Catalaan met een klare kijk op het leven. Misschien is het wel de Dakar die hij reed als co-piloot met Josep Busquets achter het stuur, een gehandicapte loper. Of het beklimmen van de Everest, of...

albert_bosch.jpgAlbert Bosch zit niet stil. De beklimming van de Everest huist in het project om de 7 pieken van de 5 continenten te overwinnen. Toch als je luistert naar hem, krijg je de indruk dat het opstapelen van extreme projecten niet zijn einddoel is. Leven door te leren uit ervaringen, is het wel. In de Bivak van San Miguel de Tucuman, legt hij zijn levensvisie als volgt uit: 

“Als ik me nog op dezelfde manier zou gedragen zoals 10 jaar geleden na de ervaring en de realizatie van al mijn projecten, zou ik een grote vergissing begaan." Sinds zijn vertrek uit Buenos Aires meet een gespecialiseerde firma zijn CO2 uitstoot. Dit project steunt een bebossingsproject in Mali, dat startte in 2001. Hij let ook op het limiteren van het verbruik van banden en de rest van de onderdelen van zijn bugy."Ik ben geen activist, wel ben ik bewust van het milieu en kiest ik doelbewust mijn realizaties in het leven. Die concentreren zich rond 4 punten: technologie, en in dit kader probeer ik een Dakar uit te rijden met een heel simpel voertuig dat ik tot het uiterste zal benutten; optimalisatie van grondstoffen, zoals bijvoorbeeld een weldoordacht verbruik en het sparen van mijn banden; recyclage van materiaal en compensatie."

AlbertBosch.jpgAllemaal mooi, maar wat Bosch anders maakt dan anderen is net iets anders. De catalaan is een manager van een gespecializeerde firma in de financiele wereld. Zijn deelname aan Dakar kadert in een reflectie naar de globalisatie toe. "Ik zou willen dat de Dakar verder wordt georganiseerd, maar met meer bewust zijn, meer respect naar materiaal, technologie en milieu toe. Dat is mogelijk. En ik wil dat bewijzen. Ook bedrijven willen een ander gezicht tonen in hun sponsership. Vroeger betaalde men voor hun logo en de kous was af. Nu willen bedrijven meer participatie en een sociale inslag, zij willen door hun sponsership hun waarden en visie meedelen. Het is dus mijn bedoeling om te bewijzen aan de sportwereld dat je gelden kan krijgen door een andere focus in te stellen. Het is crisis, maar publiciteit moet er altijd gemaakt worden. Sponsers kunnen partners worden en zo is er meer mogelijkheid om fondsen los te krijgen."

Albert Bosch is dus niet alleen een avonturier, zijn politiek is om de mensen te sensibiliseren en dit te verenigen met sponsering. Hij is ook de bezieler van 'Racing 4 Change'. "Sporters gebruiken vaak een ongelooflijke bijna bovenmenselijke energie die ze gebruiken voor hun ego en hun persoonlijke overwinningen. Toch zijn het ook leiders die de publieke opinie kunnen beinvloeden. Zij kunnen bijdragen tot het overbrengen van een sociale boodschap. Racing 4 Change nodigt hen uit om bewustzijn uit te dragen, om een engagement aan te gaan met het sociale en milieu-aspect in onze maatschappij."

Hij vertelt ook over de Dakar , zijn eerste in Zuid-Amerika:

"Hier in Argentinie leeft de autosport bij de mensen als een echte passie. Daar past de Dakar dus perfect in. Het is halicunant hoeveel warmte en aandacht je krijgt als Dakarpiloot. Mijn boodschap die ik wil uitbrengen wordt gehoord en overgedragen aan een heel land. Ze zijn hier echt begaan en niet alleen voor de snelheid en het gehuil van de motors, wel voor de menselijke kant van dit avontuur. De mensenmassa die ik zag in het hart van de hoofdstad bij vertrek was verwarmend. Het laat niemand onverschillig."

15:10 Gepost door De Redactie in dakar | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.