03-01-11

China goes Europ

China zal Europa helpen in de crisis. Dat is een must voor zijn eigen economie. De vice premier Wang Qishan zei dit tijdens de opening van de derde vergadering van China met de EU over de economie en de handelsdialoog. China is bereid om georganiseerde actie te ondernemen, meer concreet om de bonds van de Europese landen in te kopen die het hardst worden getroffen door de crisis. Europa is voor China de grootste afzetmarkt. In 2009 bedroeg het handelsvolume tussen deze twee partijen rond 429 biljoen dollar. Voor de eerste 11 maanden van het afgelopen jaar is dit opgetrokken tot 433.9 biljoen dollar. Dat is 30% meer dan het jaar voordien. China heeft met de crisis van Griekenland heel vlug gereageerd. "Als Griekenland in de problemen zit, is china bereid te helpen." Dit zei de Eerste minister Wen Jiabao tijdens een persconferentie met de Griekse eerste miniter Papandreaou. Volgens Wen is Griekenland een van de meest vriendelijkste handelspartners van China. Ook Portugal ligt goed in het Chinese hart.

Griekenland stool het hart van China toen het als eerste Europese land de Chinese onderhandelingen aangingen om dit inmense land te betrekken in investeringen van strategische aard, zoals transport en toerisme. Er werd geinvesteerd in de haven van Piraeus,Thessaloniki en Volos, ook in de spoorweg heeft China participaties. Het bedrijf COSCO (China Ocean Shipping Company) heeft een groot aandeel in de infrastructuur van Griekenland.

China heeft een budget van 6 biljoen euro om de scheepvaart van Griekenland te ondersteunen. COSCO is de grootste freight carrier van China, de tweede grootste van de wereld. China wil andere landen in nood ook helpen, in ruil moeten deze landen investeren in China, vooral in de infrastructuur van dit land. In Portugal nemen ze ook graag de hulp aan van China. Ook daar wil China investeren in de havens. Het is vooral deze strategische ligging van de europese landen in nood die China aanspreekt: de havens van Portugal, Griekenland en Spanje. Deze havens liggen in de middellandse zee en zijn perifere van Europa. Zij willen vooral een eigen terminal in deze landen, zodat de chinese producten daar gelabeld kunnen worden en op de Europese markt komen als Europese producten. Dit zou een enorm grote economische impact hebben op de economie van China.

 

 

09:27 Gepost door De Redactie in financieel | Permalink | Commentaren (0) | Tags: economie, euro, china, europa in crisis |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.