30-12-10

En nu is er...Dakar 2011

 

Dakar begint officieel op 1 januari. Maar de redactie was reeds ter plaatse. Officieus en voor de teams is hij al in volle gang. Het team Feryn was gisteren toegekomen. De tweede piloot van het team, Koen Wauters, komt morgen toe. Pascal, de motor achter het team FerynDakarSport, maakte tijd voor de redactie voor een kijkje achter de schermen.100_6064.JPG

De wagens stonden op een parking in het centrum van Buenos Aires. Twee wagens in competitie, een snelle interventie wagen en de materiaaltruck stonden achterin op een openlucht parking. Het team was in volle bedrijvigheid. Het materiaal werd nagekeken, iedereen kreeg briefing waar wat lag, de competitie-auto's van Pascal en Koen werden nog eens nagekeken. De auto van Koen was met een technisch probleem van de boot gekomen, maar het euvel was reeds hersteld. Toen ik de parking opliep, zat Pascal met zijn hoofd in zijn wagen om de laatste kleine details naar zijn hand te zetten. De voorzetel zou vanaf overmorgen voor 16 dagen zijn wereld worden. Er hing een gemoedelijke sfeer. We werden hartelijk ontvangen, kregen dadelijk een frisse Ice-Tea of Pepsi van Guille. De redactie ging voor de Ice-Tea uit nostalgie, deze drank is in Argentinie nl niet te krijgen.

We maken even een praatje met Guille, co-piloot van Pascal. Hij is zenuwachtig, vertelt hij ons. Uiterlijk is het er niet aan te zien. Hij staat rustig tegen de auto en drinkt een Pepsi. Ik vraag hem hoe het eigenlijk komt dat Dakar zoveel aandacht krijgt in Belgie en Nederland.

"Voor Nederland weet ik het niet, maar de traditie in Belgie is gegroeid van bij het begin, toen Jacky Ickx in 1983 de Dakar won. Hij heeft verschillende keren meegedaan, zelfs ook nog met zijn dochter. Vandaar het succes in Belgie. En na Ickx reed Koen Wauters mee, ook dat heeft bijgedragen dat het publiek Dakar bleef volgen."

(nvdr: Ook Gaston Rahier, motocross wereldtitel in 125cc 1975-1976-1977 en twee eindzeges in Parijs Dakar 1984-1985. Ook André Malherbe, motocrosser en wereldtitelhouder, deed mee aan Parijs-Dakar, waar hij zwaar ten val kwam en voor het leven verlamd is.)

Pascal ordent rustig de formulieren voor de controle, deelt de sateliettelefoons uit en de sleutels van de wagens. Tussen zijn werk door, zegt hij dat ik van wal mag steken. We gaan op twee kampingstoeltjes zitten in de schaduw van de truck. De temperatuur op de parking is opgelopen tot een 30+, een temperatuur waarin de redactie normaal geen stap buiten zet. Er zijn uitzonderingen. Pascal daarentegen geniet van de warmte met de vrieskou van België nog in het achterhoofd.

Ik excuseer me eerst dat ik waarschijnlijk geen vragen zou stellen over de auto of typisch over de rally. Als goednieuwskrant willen we feiten achter de schermen weten, menselijke kantjes van een rally-ist. Op mijn eerste vraag of hij zich een Dakarist voelde, antwoordt hij negatief. "Och nee, ik rij graag de Dakar, maar om me nu een fanatiekeling te noemen, is overdreven. Er zijn nog andere dingen in het leven."

dakar 2011.jpg

U rijdt mee in de categorie T2- Marathon, wat wil dat zeggen?

"De T2-Marathon is een categorie voor wagens die geen prototype zijn. Zij krijgen beperkingen opgelegd. Er zijn dingen die niet vervangen mogen worden. Wij moeten starten met de wagen en zijn onderdelen en daarmee toekomen. Als we iets uit de lijst vervangen wat niet mag, vallen we automatisch in de categorie van de prototypes. Daarin kunnen we echt niet meedingen, dat is voor fabriekswagens. Zij rijden bij wijze van spreken op één dag hun wagen in de prak en 's morgens starten ze met een totaal herstelde wagen, waarin zij alles mogen vervangen. Daar is een budget voor nodig van een Formule 1 stal, dat ritme kunnen wij niet volgen. Daarom is in onze categorie rijbeheersing belangrijk, snelheid iets minder. Wat niet wil zeggen dat we uiteraard niet als een slak over de weg gaan rijden. Maar de vliegmachines van de fabrieken, laten we rustig passeren."

100_6066-1.JPG

Uw team Feryn Dakar Sport, is nieuw, maar uw mensen zijn reeds ervaren dakarrijders, één voor één. Hoe hebt u elkaar gevonden?

"Elk van ons heeft zijn sporen reeds verdient in de Dakar, in Afrika of hier, als mechanieker, co-piloot navigator of als piloot. In 2009 reden we voor een ander team en huurden we onze wagens. Dat heeft zijn nadelen qua onafhankelijkheid. Dat zagen we niet meer zitten. Dit team is ontstaan uit ons oude team, omdat we de mensen kenden en omdat ze allemaal ervaren waren en het goed klikte. Een eigen team hebben als piloot is toch wel een noodzaak. Nu nemen we zelf onze beslissingen, we ondernemen zelf actie zonder dat we overleg moeten plegen met een hoop tussenpersonen. Uiteraard is het financieel wel wat duurder, we hebben persoonlijk kapitaal geinvesteerd, maar het zal heel wat ontspannender rijden zijn."

100_6070-1.JPG

U hebt Dakar 2009 in Argentinie meegemaakt. Wat vond u van de startronde in de stad?

"Geweldig, dat was een droom. Dat is het verschil tussen Afrika en hier. Toen we hoorden dat Dakar niet meer zou gereden worden in Afrika, zagen we dat niet goed zitten. Na die eerste ronde hier in Buenos Aires in 2009, waren we volledig gewonnen voor dit land. Tijdens heel de rally staan mensen langs de weg. De aandacht die we krijgen van het publiek is zalig. Het is net alsof je een Tour de France rijdt. In Afrika heb je geen publiek. Ook moet je veel beter op je spullen letten. Kijk hier op de parking kunnen we rustig werken. We laten al wel eens iets slingeren, in Afrika was dat fataal, hier niet. Ook gaan de mensen door het dolle heen, elke stop die je maakt onderweg, komen ze naar je toe. Ik heb op de gekste plekken op lichamen handtekeningen moeten zetten, gewoon crimineel, plezant. Ik wil nu eigenlijk niet meer terug naar Afrika. Ik vind het wel spijtig dat ze in Belgie zo weinig weten over Argentinie. Ze weten vaak niet eens dat het in Zuid-Amerika ligt. Ik hoop dat de aandacht die we krijgen op VTM hierin verandering zal brengen. Het is een fantastisch land. Een echt Dakar-land."

100_6062.JPG

Hoe zal het verloop zijn van de rally?

"Het is de eerste keer dat ik me daar niet zenuwachtig in maak. Ik weet bij god niet hoe de eerste rit zal verlopen. Dat laat ik volledig over aan mijn co-piloot. Ik ben nog nooit zo rustig geweest, ontspannen. Dat wil niet zeggen dat ik op 1 januari sightseeing ga doen. Eens achter het stuur, begint de wedstrijd en ik wil winnen. Dat is normaal. Toch heb ik door de Dakar te rijden leren verliezen en ik vind dat het belangrijkste in het leven, leren verliezen. Als je wint, gaat alles vanzelf, als je verliest moet je relativeren. Dat is wat een Dakar je leert. Het is niet voor niets de zwaarste rally van de wereld, het is afzien geblazen, van het begin tot het einde. Daar hou ik van, je wordt er sterker door in je gewone leven ook. In mijn dagdagelijkse leven moet er al veel gebeuren voor ik uit mijn lood geslagen ben. Problemen zijn er om opgelost te worden en in teamwork kan je veel aan."

 

Dan bent u toch een beetje een Dakarist.

"Als je dat bedoelt met Dakarist, ja, dan ben ik een echte Dakarist. Met mensen die je vertrouwt en waarmee je wel en wee kan delen, het uiterste uit jezelf halen, ja, als dat Dakarist is, dan zijn we dat allemaal in ons team."

"Over de weg en het verloop vroeg je, het enigste waar ik me mee bezighou is de besturing van de auto. Het eerste stuk is pure snelheid, daar doen we niet aan mee. We zullen de eerste dagen niet op prestatie gericht zijn, wel op aankomen. Daarna, als het zand begint, dan zullen we er staan. Deze auto is niet gemaakt om vlug te rijden, wel om zwaar werk naar behoren neer te zetten. Ik train een paar weken per jaar in Finland op een ijsmeer om mijn stuurvermogen te verbeteren. Dat is wel met een andere wagen, maar die kunsten breng je dan over op dit zandbeest."

Bent u begonnen met de autosport in Dakar of veel vroeger?

"Heel vroeg ben ik begonnen met motocross. Ik reed mijn eerste Dakars dan ook op de moto, maar er vielen zoveel gewonden dat mijn ouders me een halt toeriepen. Ik mocht niet meer thuiskomen als ik nog met de moto naar Dakar ging, dus ben ik overgestapt op de auto."

De relatie tussen piloot en co-piloot hoe is die?

"Geweldig. Wij kennen elkaar door en door. Tijdens de race praat je niet, hij spreekt in code hoe ik moet rijden en ik rij. Verder wordt er niet gezeverd, daar is geen tijd voor. Wij kennen elkaar al zo lang, dat we aan een half woord genoeg hebben. Guille kent alles van navigeren, ik van de mechaniek van de auto. In de wagen van Koen is dat anders, hij rijdt met een co-piloot die ook de mecaniek verstaat. Koen is een uitstekende piloot, maar van mechaniek kent hij niet veel. Zo vult het team elkaar aan."

Is er een competitie tussen u en Koen?

Nee, de bedoeling is om samen aan te komen. Dat wil niet zeggen dat we elkaar onderweg wel eens zullen plagen met hier en daar te verspringen van plaats in de rangschikking, maar eigenlijk is dat niet belangrijk, dat is voor de grappen op het kamp een kleur te geven."

100_6069-1.JPG

Als Koen verliest van u, kan hij wel zeggen dat hij beter zingt dan u, of kan u ook zingen?

"Nee daar waag ik me niet aan." (lacht)

Hoe zit het met de relatie in de rally tussen de fabriekswagens en jullie?

"Er is geen relatie. Zij rijden hun rally, wij de onze. De mensen van volkswagen bijvoorbeeld, dat zijn formule 1 stallen. Het zijn vliegmachines. Zij krijgen ook een lager nummer. De nummerverdeling van de wagens is gebaseerd op je palmares. Hoe lager de nummer, hoe vlugger de wagens, dit om de andere niet teveel te storen. Onze nummer is 300+, net achter de rappen. De wagens met een 400+ nummer zijn nieuwelingen of beginnende Dakarrijders. De ploeg van de oudgediende is vrij hecht. We hebben al veel nieuwelingen zien komen en gaan, diegene die reeds verschillende Dakars gereden hebben, kennen elkaar allemaal. Er is een vorm van respect, vriendschap. Ik weet dat als je tijdens het jaar in problemen zit van gelijk welke aard, je hen gerust mag opbellen, op gelijk welk uur van de dag, zij staan er. Deze mensen haal je er zo uit."

 

Dus toch wel een Dakarist.

"Ja je hebt gelijk, ik trek mijn eerste antwoord terug in." (lacht).

100_6067.JPG

Pascal Feryn-Guille Christophe rijden met een Toyota Land-Cruiser, model VDJ 200 in de klasse Diesel T2, nummer: 348

Koen Wauters-Tom De Leeuw rijden in hetzelfde model, met nummer 349.

De redactie wenst het team veel succes toe. We zullen ze blijven volgen.

Op hun website kan je meer informatie vinden:

http://www.feryndakarsport.be/

 

Nieuw sociaal contract in EU

Dennis Pennelt, manager director van Eurociette is de stem achter het industriele arbeidsagentschap van Europa.

Hij zegt dat flexibiliteit de troef zal zijn op de arbeidsmarkt in de 21ste eeuw. De vraag zal niet zijn welk arbeidscontract er doorslaggevend zal zijn in deze tijden, wel hoeveel er zullen zijn. Als we terugkijken naar de Europese arbeidsweek die in november gehouden werd, georganiseerd door Eurociett, lijkt de klemtoon te liggen in flexibiliteit. De Europese arbeidsmarkt heeft in die week zijn visie voor de volgende 10 jaar uitgewerkt. De toekomst van werk in de nieuwe economische realiteit zal een waaier aan contracten teweegbrengen tussen werkgevers en werknemers. De laatste 20 jaar zien we reeds die tendens in de evolutie van de arbeidswetten. Er zijn reeds vele atypische manieren om werkgevers aan werknemers te binden en vice versa. De tijdelijke werkcontracten zijn geen anormaliteit meer, de uitzendbureaus hebben een heleboel taken bij gekregen, vaste contracten zijn niet meer zo vast, casual werk is in, we horen nu reeds van nul-uren contracten, job sharing, on-call werk, telewerk, lang lopende stagecontracten en zelfs family jobs.

In 2006 zag de EU commissie een stijging van de aangenomen werknemers die open stonden voor arbeidscontracten die anders waren dan de standaard modellen. Ook de eigen werk creatie won aan interesse. Men ziet hierin een stijging van 35% sinds 2001 en 40% sinds 2005. Deze explosie van andere types van arbeidscontracten tussen werkgevers en -nemers geeft de groeiende diversiteit weer van de arbeidskracht. Het is vooral de stijging van het aandeel van vrouwen op de arbeidsmarkt dat de aanpassingen aan een contract heeft veroorzaakt. Vrouwen nemen nu deel aan de arbeidsmarkt voor 60% in de EU regio. Zij vullen 8 miljoen nieuwe jobs in sinds 2000. Nieuwe werkcontracten werden voor haar ontwikkeld, dit om de flexibiliteit tussen haar en haar werkgever in wetten te gieten. Ook de economie vraagt om nieuwe aanpassingen, het is vooral de zero stock politiek, als ook de 'just in time' aspect en de outsourcing dat inspeelt in een nieuwe werkwijze op de arbeidsmarkt. Ook is er een nieuwe houding van de mensen op de werkvloer. Er wordt minder een lijn getrokken tussen werk en leven, er is meer balans tussen familie en overuren, thuiswerk, flexibiliteit van de te werken uren.

De nieuwe arbeidsrelatie tussen werkgevers en -nemers gaat van een subordinatie tot een win win overeenkomst. De EU commissie wil in deze waaiers van nieuwe arbeidscontracten geen wildgroei en neemt zich voor om een nieuwe standaard uit te werken waaraan dan eventuele aanpassingen kunnen gevoegd worden. Een arbeidscontract is nog steeds een bilateraal contract, dat al de betrokken partijen moet verdedigen. Geen enkele partij mag hierin een overhand hebben. De vakbonden werken permanent aan deze bilaterale relatie. Zij lichten vooral de werknemers in over nieuwe mogelijkheden en hun rechten en plichten hierin. De snelheid waarmee de maatschappij in deze eeuw zal veranderen, gaat gepaard met de verandering in de arbeidsmarkt. Er zijn meer multinationale bedrijven die mensen nodig hebben op verschillende posten, verschillende sectoren. Het werk is minder afgelijnd, zelfs niet meer regionaal gebonden. Er wordt meer en meer gewerkt met lange afstand technologie. Ook splitsen multinationals zich in kleine dochterbedrijven zodat ze meer concreet kunnen inspelen in de economische veranderingen van het bedrijf en meer gericht kunnen werken naar de noden van de economie. De logge grote bedrijven worden nu efficientere kleine bedrijven. Ook dat speelt mee in de overeenkomsten tussen werkgevers en nemers.

Dit vraagt niet alleen om een inzicht in de nieuwe werkcontracten, het vraagt ook een bezinning op gebied van het werk van de vakbonden. De bemiddeling krijgt een andere richting. Er zijn meer individuele werkers, of een joint venture tussen een groep werknemers en een bedrijf, de recrutering gebeurd anders, tal van dingen veranderen op de arbeidsmarkt, zodat ook de bemiddelingstaak van de vakbonden aan een verandering toe is.

"Onze maatschappij heeft een nieuw model nodig ivm de arbeidswet. Er moet aan gewerkt worden tussen vakbonden en werkgevers organisaties. Er moet een nieuw systeem worden uitgewerkt dat plaats geeft voor deze flexibiliteit en veranderingen. De arbeidsmarkt zal de economische situatie moeten volgen, anders zal er een wildgroei optreden die niet meer te overzien is. Daaraan wordt nu gewerkt door Eurociett en de Europese vakbonden en werkgevers organisaties. Om kort te zijn: we moeten een nieuw sociaal contract uitvinden."

Denis PennelI bron: euroNews

20:18 Gepost door De Redactie in samenleving, werken | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

Belgen blijven huizen kopen

Charmante landhuizen, kleine kasteeltjes en karaktervolle villa's zijn de jongste maanden weer fel in trek. Dat zegt general manager Matthieu Verwilghen van Century 21 in een gesprek met onze krant. '2010 zou wel eens een recordjaar voor de immosector kunnen worden', stelt hij.

'Ik schat dat de woningprijzen in 2011 met zo'n drie procent gaan stijgen', zegt Verwilghen. Hij verwacht een tweede topjaar op rij voor de immosector. 'In 2010 zijn in Vlaanderen vijf procent meer woningen verkocht, in Wallonië en Brussel zelfs vijftien procent.' In totaal zijn dit jaar in heel België zo'n 130.000 woningen verkocht, tien procent meer dan in 2009. Volgens Verwilghen ziet het ernaar uit dat we daarmee een recordjaar kennen. Voor 2011 verwacht hij een gelijkaardig cijfer. 'We zitten met een eigenaardig fenomeen: de prijzen zijn ondanks de crisis niet zwaar gezakt, dus verkopers halen een mooie prijs. Maar door de lage hypotheekrente is het tegelijk een goed moment om te kopen.'

Gent is gegeerd

In 2010 zijn de woningprijzen in België met 1,85 procent gestegen, leidt Verwilghen af uit zijn verkoopscijfers. In Vlaanderen is dat gemiddeld 1,53 procent, maar er zijn grote verschillen van streek tot streek. In de Brusselse rand, vooral Waals-Brabant, en de betere wijken van Brussel zijn de betere woningen tot 2,5 procent duurder geworden. 'We zien dat mensen meer en meer de omgeving van de steden opzoeken. Mensen die verder van Brussel wonen, willen dichterbij komen wonen.' Daarnaast is ook Gent bijzonder gegeerd. 'De stad is heel goed gelegen. Bovendien heeft het stadsbestuur het centrum heel sterk verfraaid, waardoor de aantrekkingskracht als woonstad sterk verhoogd is.' Ook Antwerpen is in trek, maar iets minder.

Opvallend is volgens Verwilghen het heel ruime aanbod aan woningen op de markt. 'Wij zien toch dat nogal wat mensen gedwongen zijn te verkopen door echtscheidingen. Doordat het dan snel moet gaan, laten ze vaak hun woningen aan een lagere prijs dan verhoopt.'

Een opvallende trend van de jongste maanden is de zoektocht naar mooie karaktervolle woningen van 800.000 euro of meer: 'Veel mensen vertrouwen de banken of de beurs niet meer, en stoppen hun centen daarom weer in vastgoed waar ze zelf in willen wonen. Daarbij kiezen ze voor karakter: een art nouveauhuis, een klein kasteeltje, een landhuis van een bekende architect krijg je heel snel verkocht. Tot voor kort stonden die exclusievere woningen maandenlang te koop, of kregen we ze moeilijk kwijt', zegt Verwilghen. 'Tot vorig jaar zei ik aan onze kantoren dat ze moesten afremmen in het in portefeuille nemen van dergelijke duurdere woningen. Die stop heb ik weer ingetrokken.' Villa's met een eerder banale architectuur daarentegen raken veel moeilijker verkocht.

Flats weer interessant

Ook nieuwe appartementsblokken met minstens een viertal flats zijn populair bij investeerders. 'We zien echt wel dat mensen met geld opnieuw in vastgoed durven investeren.' Na een moeilijk 2009 zijn appartementen sowieso weer in trek. Die van rond de 200.000 euro kenden een prijsstijging van boven de tien procent in 2010. Veel bouwwerven die stillagen door de crisis zijn heropgestart. De duurdere appartementen hebben het iets moeilijker: hun prijs bleef ongeveer gelijk vorig jaar. Ook de interesse voor een appartement aan de zee is weer fors gestegen.

13:10 Gepost door De Redactie in financieel | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

Antwerpse haven stroomopwaarts

De Antwerpse haven zag de totale overslag dit jaar met 13,1% stijgen. Er werden voor 178 miljoen ton aan goederen geladen en gelost. Daarmee is al twee derde van het catastrofale verlies van 2009 goedgemaakt. Het stukgoed blijft echter een zorgenkind.

Antwerpen verloor in 2009 liefst 31,6 miljoen ton overslag. Daarvan is er dit jaar al zo’n 20,2 miljoen teruggewonnen.

Dat is vooral te danken aan de herstellende containertrafiek. Die boomde dit jaar in tonnage met 17,8%, op zich zelfs beter dan in 2008 en dus een record.

Inzake aantallen standaardcontainers (TEU, +16,1%) is de schade nog niet helemaal weggewerkt. De winst is vooral het werk van de rederij MSC die volgens topman Marc Beerlandt zo’n 4,5 miljoen TEU realiseerde (+11 à 12%). Het Deurganckdok boekte volgens haventopman Eddy Bruyninckx slechts zeer lichte vooruitgang tot vermoedelijk 1,2 miljoen TEU. Dit door winst bij DP World en verlies bij PSA.

Opmerkelijk is tevens dat Antwerpen de containergroei realiseert, hoewel het slechts zeer matig kan profiteren van de Verre Oosten-trafiek. Rotterdam snoepte vooral China-trafiek weg bij Hamburg, Antwerpen diversifieerde zijn aanvoerpallet.

lees meer

11:06 Gepost door De Redactie in financieel | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

29-12-10

Het sneeuwt in Dakar 2011

двадцатилетие_камаз.jpgDe rus Chagin, winnaar van de vrachtwagens Dakar 2010, zou wel eens niet op tijd in Argentinie kunnen zijn voor de start. Hij staat met zijn team vast in Rusland en kan niet opstijgen wegens de sneeuw. Aangezien er geen regelmatige vluchten zijn van rusland naar Argentinie, zou het wel eens kunnen dat hij te laat zal aankomen. Voor de teams en de piloten begint Dakar vroeger dan 1 januari. Zij moeten hun wagens en zichzelf laten keuren alvoorens van start te gaan. Chagin is een legende voor Dakar, onze Belgische Tom Consoul (?) wil hem dit jaar weer het vuur aan de schenen leggen. Chagin rijdt voor Kamaz Master. Hij is er nu al bijna zeker van dat hij er niet op tijd zal geraken. Hij staat vast in Domodiedovo, de luchthaven in Moskou. Door het aanhoudende slechte weer, kan de vlucht niet op schema doorgaan. "We staan al 24 uur in de luchthaven, dat is niet zo erg, wel dat we de conectie in Madrid zullen verliezen en nooit op tijd in Buenos Aires zullen geraken. Er is nog een kans dat we net op tijd zullen toekomen in Spanje, maar ik heb er geen goed oog in," vertelde hij aan de pers, deze morgen. Hij won reeds 6 keer de titel voor Kamaz in de Dakar rally. Het probleem is dat als hij zijn vliegtuig mist in Madrid, hij geen plaats meer zal vinden in een vlucht van Spanje naar Buenos Aires. Deze vluchten zijn al sinds maanden volledig volgeboekt. Zijn team is nu op zoek naar een alternatief om van Europa naar Buenos Aires te vliegen. "De organisatie van Dakar doet ook het onmogelijk om ons te helpen, waarvoor we heel dankbaar zijn. Maar als er geen plaatsen gevonden worden op geen enkele vlucht naar Argentinie, kunnen ook zij niet veel doen. Misschien kan het zijn dat er toch twee of drie kunnen afreizen, en de rest zal dan later volgen, hoe we dat organisatorisch oplossen, weet ik nog niet."

Dit is spijtig genoeg, misschien wel goed nieuws voor Tom Colsoul, de belgische trucker die in 2009 tweede werd net na Chagin. Dit jaar doet hij terug mee en hij uitte vorige week reeds zijn bewondering en angst uit voor Chagin. Het zal uiteraard niet zijn wens zijn om Chagin niet aan de start te zien verschijnen, Dakaristen kennende. Dus blijft het toch slecht nieuws, waarvoor onze excuses. Beschouw het maar als informatief.

14:11 Gepost door De Redactie in dakar | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

Estische munten

De ontwerpen voor de nationale zijde van de Estische euromunten tonen allen dezelfde afbeelding. Dit ontwerp is gemaakt door de Est Lembit Lõhmus en toont een kaart van Estland tezamen met het woord Eesti (Estland), omgeven door de twaalf sterren van de Europese Unie. Dit ontwerp is uit tien kanshebbers in december 2004 door het Estse volk gekozen.

Deze munten zijn momenteel nog niet in omloop, omdat Estland de euro nog niet als officiële munteenheid heeft aangenomen. Dit is momenteel nog de Estse kroon.

Estland voegde zich op 1 mei 2004 bij de Europese Unie, gelijktijdig met Cyprus, Hongarije, Letland, Litouwen, Malta, Polen, Slovenië, Slowakije en Tsjechië. Alle nieuwe lidstaten zijn verplicht de euro aan te nemen, en mogen een eigen afbeelding ontwerpen voor de nationale zijde van de munten. Estland was de eerste van de tien nieuwe lidstaten uit 2004 dat zijn ontwerp bekend maakte.

Op 12 mei 2010 heeft Estland toestemming gekregen van de Europese Commissie om de euro per 1 januari 2011 in te voeren. 

Wikipedia

13:27 Gepost door De Redactie in financieel | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

Dakar met een glimlach

Iain-Hayley-Alfie-2-1024x682.jpgDe Dakar race is de Everest van mijn leven, zo omschrijft Durban boy Iain Stevenson de rally die zich nu in een blitzmove in beweging zet in de straten van Buenos Aires. Het is de 32ste editie van de Dakar Rally. Op 1 januari zal hij vertrekken in de hoofdstad van Argentinie. Het is de eerste keer dat de 41 jarige vader van drie kinderen zal mee racen in de langste en naar men zegt, moeilijkste offroad rally van de wereld. Hij zal meerijden met een KTM 690. "Zolang dat dit event op de televisie wordt vertoond, volg ik het nauwgezet en het was mijn droom om ooit eens mee te doen," zegt de Engelsman. Zijn motivatie heeft hij van zijn overleden vader en een rugletsel dat hem in 2008 drie maanden verlamde. Deze twee ervaringen gaven hem een duw in de rug om zijn leven te veranderen. "Ik had een doel nodig, een doel dat mijn volledige inzet zou vragen en waar mijn moed zou getest worden." Dat heeft hij nu gevonden in de Dakar rally.

MFS.Logo_.Dakar_.T-300x220.jpgToen hij volledig genezen was van zijn rugletsel, begon hij te oefenen met zijn crossmoto, een KTM. Hij haalde verschillende locale titels binnen. Toen hij begin dit jaar een trip maakte met zijn moto, stopte hij bij een Dakar veteraan, Alfie Cox en daar begon zijn werkelijke Dakar droom. "De steeds optimistische Alfie zei me dat als ik er mijn zinnen op kon zettn, ik zeker een kans had om de rally uit te rijden. Niets in onmogelijk als je wil, zelfs Dakar niet," zegt Stevenson. Alfie had nog een plaats in zijn team en Stevenson moest beslissen in juni. "Ik vertrok terug met mijn crossmachiene, gaf mezelf over aan een onmenselijke lichamelijke training en was in juni klaar voor de strijd." Cox hielp Stevenson met de echte Dakartraining. De 690 moto arriveerde in augustus in het KTM oranje en Stevenson voelde zich dadelijk één met zijn crosser. De moto was helemaal omgebouwd en Stevenson testte hem uit in twee eventen: de 400 km in Pongola en een week in Namibie waar hij in de duinen trainde met Cox. "De moto is klaar om bereden te worden en zoals Alfie zegt: het is een tank" Iain is een supporter van Cipla Miles for Smiles fonds, een Zuid-Afrikaanse stichting die bewustzijn wil creeren voor kinderen die geboren worden met Schisis (gespleten gehemelte, hazenlip). Zij verzamelen fondsen voor operaties die correcties kunnen aanbrengen om deze kinderen een normaal leven te geven.

De heroische lange afstand rally neemt zijn deelnemers mee naar het Noorden van Argentinie en Chili, tot bij de Boliviaanse en Peruaanse grens. De deelnemers zullen 9000 km afleggen in extreme omstandigheden. Het hoogste punt dat ze zullen bereiken is 4726 meter hoog, een grenspost tussen Chili en Argentinie.

 

 

10:35 Gepost door De Redactie in dakar | Permalink | Commentaren (0) | Tags: dakar 2011, schisis, hazelip, gespleten gehemelte |  Facebook |

1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende