30-12-10

En nu is er...Dakar 2011

 

Dakar begint officieel op 1 januari. Maar de redactie was reeds ter plaatse. Officieus en voor de teams is hij al in volle gang. Het team Feryn was gisteren toegekomen. De tweede piloot van het team, Koen Wauters, komt morgen toe. Pascal, de motor achter het team FerynDakarSport, maakte tijd voor de redactie voor een kijkje achter de schermen.100_6064.JPG

De wagens stonden op een parking in het centrum van Buenos Aires. Twee wagens in competitie, een snelle interventie wagen en de materiaaltruck stonden achterin op een openlucht parking. Het team was in volle bedrijvigheid. Het materiaal werd nagekeken, iedereen kreeg briefing waar wat lag, de competitie-auto's van Pascal en Koen werden nog eens nagekeken. De auto van Koen was met een technisch probleem van de boot gekomen, maar het euvel was reeds hersteld. Toen ik de parking opliep, zat Pascal met zijn hoofd in zijn wagen om de laatste kleine details naar zijn hand te zetten. De voorzetel zou vanaf overmorgen voor 16 dagen zijn wereld worden. Er hing een gemoedelijke sfeer. We werden hartelijk ontvangen, kregen dadelijk een frisse Ice-Tea of Pepsi van Guille. De redactie ging voor de Ice-Tea uit nostalgie, deze drank is in Argentinie nl niet te krijgen.

We maken even een praatje met Guille, co-piloot van Pascal. Hij is zenuwachtig, vertelt hij ons. Uiterlijk is het er niet aan te zien. Hij staat rustig tegen de auto en drinkt een Pepsi. Ik vraag hem hoe het eigenlijk komt dat Dakar zoveel aandacht krijgt in Belgie en Nederland.

"Voor Nederland weet ik het niet, maar de traditie in Belgie is gegroeid van bij het begin, toen Jacky Ickx in 1983 de Dakar won. Hij heeft verschillende keren meegedaan, zelfs ook nog met zijn dochter. Vandaar het succes in Belgie. En na Ickx reed Koen Wauters mee, ook dat heeft bijgedragen dat het publiek Dakar bleef volgen."

(nvdr: Ook Gaston Rahier, motocross wereldtitel in 125cc 1975-1976-1977 en twee eindzeges in Parijs Dakar 1984-1985. Ook André Malherbe, motocrosser en wereldtitelhouder, deed mee aan Parijs-Dakar, waar hij zwaar ten val kwam en voor het leven verlamd is.)

Pascal ordent rustig de formulieren voor de controle, deelt de sateliettelefoons uit en de sleutels van de wagens. Tussen zijn werk door, zegt hij dat ik van wal mag steken. We gaan op twee kampingstoeltjes zitten in de schaduw van de truck. De temperatuur op de parking is opgelopen tot een 30+, een temperatuur waarin de redactie normaal geen stap buiten zet. Er zijn uitzonderingen. Pascal daarentegen geniet van de warmte met de vrieskou van België nog in het achterhoofd.

Ik excuseer me eerst dat ik waarschijnlijk geen vragen zou stellen over de auto of typisch over de rally. Als goednieuwskrant willen we feiten achter de schermen weten, menselijke kantjes van een rally-ist. Op mijn eerste vraag of hij zich een Dakarist voelde, antwoordt hij negatief. "Och nee, ik rij graag de Dakar, maar om me nu een fanatiekeling te noemen, is overdreven. Er zijn nog andere dingen in het leven."

dakar 2011.jpg

U rijdt mee in de categorie T2- Marathon, wat wil dat zeggen?

"De T2-Marathon is een categorie voor wagens die geen prototype zijn. Zij krijgen beperkingen opgelegd. Er zijn dingen die niet vervangen mogen worden. Wij moeten starten met de wagen en zijn onderdelen en daarmee toekomen. Als we iets uit de lijst vervangen wat niet mag, vallen we automatisch in de categorie van de prototypes. Daarin kunnen we echt niet meedingen, dat is voor fabriekswagens. Zij rijden bij wijze van spreken op één dag hun wagen in de prak en 's morgens starten ze met een totaal herstelde wagen, waarin zij alles mogen vervangen. Daar is een budget voor nodig van een Formule 1 stal, dat ritme kunnen wij niet volgen. Daarom is in onze categorie rijbeheersing belangrijk, snelheid iets minder. Wat niet wil zeggen dat we uiteraard niet als een slak over de weg gaan rijden. Maar de vliegmachines van de fabrieken, laten we rustig passeren."

100_6066-1.JPG

Uw team Feryn Dakar Sport, is nieuw, maar uw mensen zijn reeds ervaren dakarrijders, één voor één. Hoe hebt u elkaar gevonden?

"Elk van ons heeft zijn sporen reeds verdient in de Dakar, in Afrika of hier, als mechanieker, co-piloot navigator of als piloot. In 2009 reden we voor een ander team en huurden we onze wagens. Dat heeft zijn nadelen qua onafhankelijkheid. Dat zagen we niet meer zitten. Dit team is ontstaan uit ons oude team, omdat we de mensen kenden en omdat ze allemaal ervaren waren en het goed klikte. Een eigen team hebben als piloot is toch wel een noodzaak. Nu nemen we zelf onze beslissingen, we ondernemen zelf actie zonder dat we overleg moeten plegen met een hoop tussenpersonen. Uiteraard is het financieel wel wat duurder, we hebben persoonlijk kapitaal geinvesteerd, maar het zal heel wat ontspannender rijden zijn."

100_6070-1.JPG

U hebt Dakar 2009 in Argentinie meegemaakt. Wat vond u van de startronde in de stad?

"Geweldig, dat was een droom. Dat is het verschil tussen Afrika en hier. Toen we hoorden dat Dakar niet meer zou gereden worden in Afrika, zagen we dat niet goed zitten. Na die eerste ronde hier in Buenos Aires in 2009, waren we volledig gewonnen voor dit land. Tijdens heel de rally staan mensen langs de weg. De aandacht die we krijgen van het publiek is zalig. Het is net alsof je een Tour de France rijdt. In Afrika heb je geen publiek. Ook moet je veel beter op je spullen letten. Kijk hier op de parking kunnen we rustig werken. We laten al wel eens iets slingeren, in Afrika was dat fataal, hier niet. Ook gaan de mensen door het dolle heen, elke stop die je maakt onderweg, komen ze naar je toe. Ik heb op de gekste plekken op lichamen handtekeningen moeten zetten, gewoon crimineel, plezant. Ik wil nu eigenlijk niet meer terug naar Afrika. Ik vind het wel spijtig dat ze in Belgie zo weinig weten over Argentinie. Ze weten vaak niet eens dat het in Zuid-Amerika ligt. Ik hoop dat de aandacht die we krijgen op VTM hierin verandering zal brengen. Het is een fantastisch land. Een echt Dakar-land."

100_6062.JPG

Hoe zal het verloop zijn van de rally?

"Het is de eerste keer dat ik me daar niet zenuwachtig in maak. Ik weet bij god niet hoe de eerste rit zal verlopen. Dat laat ik volledig over aan mijn co-piloot. Ik ben nog nooit zo rustig geweest, ontspannen. Dat wil niet zeggen dat ik op 1 januari sightseeing ga doen. Eens achter het stuur, begint de wedstrijd en ik wil winnen. Dat is normaal. Toch heb ik door de Dakar te rijden leren verliezen en ik vind dat het belangrijkste in het leven, leren verliezen. Als je wint, gaat alles vanzelf, als je verliest moet je relativeren. Dat is wat een Dakar je leert. Het is niet voor niets de zwaarste rally van de wereld, het is afzien geblazen, van het begin tot het einde. Daar hou ik van, je wordt er sterker door in je gewone leven ook. In mijn dagdagelijkse leven moet er al veel gebeuren voor ik uit mijn lood geslagen ben. Problemen zijn er om opgelost te worden en in teamwork kan je veel aan."

 

Dan bent u toch een beetje een Dakarist.

"Als je dat bedoelt met Dakarist, ja, dan ben ik een echte Dakarist. Met mensen die je vertrouwt en waarmee je wel en wee kan delen, het uiterste uit jezelf halen, ja, als dat Dakarist is, dan zijn we dat allemaal in ons team."

"Over de weg en het verloop vroeg je, het enigste waar ik me mee bezighou is de besturing van de auto. Het eerste stuk is pure snelheid, daar doen we niet aan mee. We zullen de eerste dagen niet op prestatie gericht zijn, wel op aankomen. Daarna, als het zand begint, dan zullen we er staan. Deze auto is niet gemaakt om vlug te rijden, wel om zwaar werk naar behoren neer te zetten. Ik train een paar weken per jaar in Finland op een ijsmeer om mijn stuurvermogen te verbeteren. Dat is wel met een andere wagen, maar die kunsten breng je dan over op dit zandbeest."

Bent u begonnen met de autosport in Dakar of veel vroeger?

"Heel vroeg ben ik begonnen met motocross. Ik reed mijn eerste Dakars dan ook op de moto, maar er vielen zoveel gewonden dat mijn ouders me een halt toeriepen. Ik mocht niet meer thuiskomen als ik nog met de moto naar Dakar ging, dus ben ik overgestapt op de auto."

De relatie tussen piloot en co-piloot hoe is die?

"Geweldig. Wij kennen elkaar door en door. Tijdens de race praat je niet, hij spreekt in code hoe ik moet rijden en ik rij. Verder wordt er niet gezeverd, daar is geen tijd voor. Wij kennen elkaar al zo lang, dat we aan een half woord genoeg hebben. Guille kent alles van navigeren, ik van de mechaniek van de auto. In de wagen van Koen is dat anders, hij rijdt met een co-piloot die ook de mecaniek verstaat. Koen is een uitstekende piloot, maar van mechaniek kent hij niet veel. Zo vult het team elkaar aan."

Is er een competitie tussen u en Koen?

Nee, de bedoeling is om samen aan te komen. Dat wil niet zeggen dat we elkaar onderweg wel eens zullen plagen met hier en daar te verspringen van plaats in de rangschikking, maar eigenlijk is dat niet belangrijk, dat is voor de grappen op het kamp een kleur te geven."

100_6069-1.JPG

Als Koen verliest van u, kan hij wel zeggen dat hij beter zingt dan u, of kan u ook zingen?

"Nee daar waag ik me niet aan." (lacht)

Hoe zit het met de relatie in de rally tussen de fabriekswagens en jullie?

"Er is geen relatie. Zij rijden hun rally, wij de onze. De mensen van volkswagen bijvoorbeeld, dat zijn formule 1 stallen. Het zijn vliegmachines. Zij krijgen ook een lager nummer. De nummerverdeling van de wagens is gebaseerd op je palmares. Hoe lager de nummer, hoe vlugger de wagens, dit om de andere niet teveel te storen. Onze nummer is 300+, net achter de rappen. De wagens met een 400+ nummer zijn nieuwelingen of beginnende Dakarrijders. De ploeg van de oudgediende is vrij hecht. We hebben al veel nieuwelingen zien komen en gaan, diegene die reeds verschillende Dakars gereden hebben, kennen elkaar allemaal. Er is een vorm van respect, vriendschap. Ik weet dat als je tijdens het jaar in problemen zit van gelijk welke aard, je hen gerust mag opbellen, op gelijk welk uur van de dag, zij staan er. Deze mensen haal je er zo uit."

 

Dus toch wel een Dakarist.

"Ja je hebt gelijk, ik trek mijn eerste antwoord terug in." (lacht).

100_6067.JPG

Pascal Feryn-Guille Christophe rijden met een Toyota Land-Cruiser, model VDJ 200 in de klasse Diesel T2, nummer: 348

Koen Wauters-Tom De Leeuw rijden in hetzelfde model, met nummer 349.

De redactie wenst het team veel succes toe. We zullen ze blijven volgen.

Op hun website kan je meer informatie vinden:

http://www.feryndakarsport.be/

 

Commentaren

De echte Dakar rally heet nu Afrika Eco Race.

De Africa Eco Race trekt de kaart van de duurzame ontwikkeling. De zorg om het milieu komt niet alleen naar voor in het dagdagelijkse van de wedstrijd, met weloverwogen opties en een ecologisch verantwoord gedrag, maar ook in projecten op langere termijn.

Eerst en vooral streeft de organisator ernaar elkeen een geweten te schoppen inzake ecologische verantwoordelijkheid. Dat betekent dat iedereen zich bewust wordt van zijn ecologische voetafdruk en probeert die zo beperkt mogelijk te houden, door zijn gedrag, waar mogelijk, aan te passen.

Daarnaast wordt werk gemaakt van een aantal lange-termijnprojecten op het vlak van hernieuwbare energie die kunnen bijdragen tot de verhoging van de levenskwaliteit in bepaalde achtergestelde gebieden die we met de Africa Eco Race doorkruisen. Het gaat hier om concrete acties met een gegarandeerde levensduur.

29/12/10 - RIT 1: NADOR / BORJ BEL FREISSAT (Marokko)
Verbinding : 181,70 km - SS1 : 150,28 km – Verbinding : 0,00 km

30/12/10 - RIT 2 : BORJ BEL FREISSAT / EL MDOUARA
Verbinding : 0,00 km – ES 2 : 318,21 km – Verbinding : 142,51 km

31/12/10 - RIT 3 : EL MDOUARA / WAD TISSINT
Verbinding : 4,21 km – ES 3 : 416,14 km – Verbinding : 50,53 km

01/01/11 - RIT 4 : WAD TISSINT /CHEBEIKA
Verbinding : 0,00 km – ES 4 : 341,33 km – Verbinding : 290,89 km

02/01/11 - RIT 5 : CHEBEIKA / GREID LAREICH
Verbinding : 306,91 km

03/01/11 - RIT 6 : GREID LAREICH / BOULANOUAR (Marokko / Mauritanië)
Verbinding : 0,00 km – ES 5 : 183,33 km – Verbinding : 714,74 km

04/01/11 - RIT 7 : BOULANOUAR / GUEL AGANTOUR (Mauritanië)
Verbinding : 0,00 km – ES 6 : 371,72 km – Verbinding : 20,45 km

05/01/11 - RIT 8 : GUELB AGANTOUR / GUELB AGANTOUR
Verbinding : 0,00 km – ES 7 : 408,06 km – Verbinding : 0,00 km

06/01/11 - RIT 9 : GUELB AGANTOUR / TENADI
Verbinding : 0,00 km – ES 8: 380,66 km – Verbinding : 0,00 km

07/01/11 - RIT 10 : TENADI / TENADI
Verbinding : 0,00 km – ES 9 : 232,41 km – Verbinding : 0,00 km

08/01/11 - RIT 11 : TENADI / KEBEMER (Mauritanië / Senegal)
Verbinding : 0,00 km – ES 10 : 203,36 km – Verbinding : 394,26 km

09/01/11 - RIT 12 : KEBEMER / DAKAR
Verbinding : 131,11km – ES 11 : 23,68 km – Verbinding : 41,00 km

Gepost door: Svekke | 31-12-10

De commentaren zijn gesloten.