26-12-10

Dakar

In de straten van Buenos Aires trilt alles van de hitte. De 40 graden zindert door de stad en veegt met haar harde zonnestralen al de pleinen en lanen leeg. Mensen zitten binnen achter de airco. Toch siddert er iets, tussen de kerstbooschappen en het uitkijken van het eind en nieuw jaar, wordt de komst van Dakar aangekondigd.


De redactie maakt zich klaar om alles mee te pikken dat we kunnen. Hopelijk zakt de temperatuur en de vochtigheid een beetje naar beneden. Nog twee dagen en de Belgische piloten landen op Ezeize, Buenos Aires.

Wagens:
307 Krzysztof Holowczyc – Jean Marc Fortin (Pol-Bel / Nissan Overdrive)
348 Pascal FerynChristophe Guille (Bel-Bel / Toyota Landcruiser)
349 Koen WautersTom De Leeuw (Bel-Bel / Toyota Landcruiser)
382 Alain LeplatArnaud Dubrisay (Bel-Bel / Bowler)
404 Robert NeyrinckJean-Pierre Neyrinck (Bel-Bel / Bowler)

Motoren:
30 Jean-Francois Goblet (Yamaha)
88 Ennio Cucurachi (KTM)
101 Simon Tampaxis (Sherco)
122 Eric Palente (Honda)
160 Jean-Pierre Lejeune (Aprilia)

Vrachtwagens:
501 Gerard De Rooy – Tom Colsoul – Darek Rodewald (Ned-Bel-Ned / Iveco)
510 Frits Van Eerd – Charly Gotlib – Peter Vervoort (Ned-Bel-Ned / Daf)
520 Hugo Duisters – Yvo Geusens – Marcel Van Melis (Bel-Bel-Bel / Iveco)
527 Paul Verheyden – Thijs Daandels – Dirk Christiaan Zegers (Bel-Bel-Bel / Daf)
541 Cor Bezemer – Daniel Cnudde – Daniel Van Der Vaet (Bel-Bel-Bel / MAN)
560 Francois Verbist – Jurgen Damen – Milko Laukamp (Bel-Bel-Dui / MAN)

meer info

Na een jaar afwezigheid start Tom Colsoul opnieuw in de Dakar als navigator van Gerard De Rooy (Iveco). In 2009 waren ze goed voor drie ritzeges en eindigden ze op het podium. "Het podium is dit jaar opnieuw het doel, al zal het niet makkelijk zijn met de drie Russische fabrieksrijders."

"Vorig jaar wonnen die alle ritten en ook nu zullen ze waarschijnlijk de Dakar domineren. Wij gaan proberen de kloof zo klein mogelijk te houden en, naar onze mogelijkheden, zo snel mogelijk te gaan. Als de Russen een steek laten vallen, dan willen wij daar van kunnen profiteren."
 
Serge Bruynkens, navigator van Marcel van Vliet (MAN) aast eveneens op het podium. "De Russen zijn sterk en goed op elkaar ingespeeld, maar ook al is het de eerste keer dat ik samenwerk met van Vliet, toch gaan we proberen om hen het vuur aan de schenen te leggen. Blindelings aanvallen is niets voor ons, wij willen er op regelmaat komen."
 
Meest ervaren Belg
De meest ervaren Belg in de Dakar is Charly Gotlib. Hij is navigator van Frits Van Eerd (DAF). "Dit is mijn 23e Dakar. De competitie bij de vrachtwagens wordt elk jaar groter. Wij willen de Dakar uitrijden, ons amuseren en als we veel geluk hebben, halen we de top 10."
 
Jurgen Damen vormt team met François Verbist (MAN), de stuwende kracht achter het officiële VW-team. "Onze vrachtwagen rijdt mee voor het klassement, maar onze eerste opdracht is de officiële VW-rijders helpen", klinkt het. (belga/svm)

De Dakar 2011 wordt de derde editie van de rallyraid Dakar in Zuid-Amerika. De voorbije twee werden gedomineerd door Volkswagen, met zeges voor de Zuid-Afrikaan Giniel De Villers in 2009 en Carlos Sainz in 2010. Ook nu is Volkswagen weer de uitgesproken topfavoriet.

De Duitse fabrikant is met een hele armada afgereisd naar Argentinië. Naast de race Touaregs van Sainz, De Villiers, Mark Miller en Nasser Al-Attiyah zijn er nog 20 assistentievoertuigen, goed voor 72 teamleden. Volkswagen laat niets aan het toeval over en wil een derde zege op rij.
 
De grootste concurrentie mag worden verwacht van de BMW's van oud-winnaar Stéphane Peterhansel, thuisrijder Orlando Terranova en de Pool Krzystof Holowczyk met de Belgische co Jean-Marc Fortin. BMW zet ook een Mini in voor de Fransman Alain Chicherit. De Amerikaan Robbie Gordon (Hummer) pikte de voorbije jaren regelmatig een ritje mee, maar was tijdens de momenten van de waarheid niet koelbloedig genoeg.
 
430 voertuigen
Er zullen in totaal 430 voertuigen deelnemen. In 1979 werd deze rallyraid voor het eerst georganiseerd door Thierry Sabine. Hij kwam in 1986 tijdens een helikoptercrash in de woestijn om het leven.
 
Op 29 december is er de administratieve en technische controle voor de Zuid-Amerikaanse deelnemers. Op 30 en 31 december zijn de Europeanen aan de beurt. Op 1 januari vertrekt de karavaan in de Argentijnse hoofdstad Buenos Aires waar er, net als vorig jaar, 800.000 toeschouwers verwacht worden. (belga/svm)

bron: demorgen.be & www.rally-adventures.com

 

 

De commentaren zijn gesloten.