20-12-10

Huzarenstuk op Albertkanaal

Sarens heeft afgelopen weekend een kunststukje verricht met het transport over het Albertkanaal van de nieuwe stalen brug voor Grobbendonk. Het transport vertrok 4 december om 8 uur vanuit het Straatsburgdok in Antwerpen.

De brug werd gebouwd bij Victor Buyck in Evergem, weegt 600 ton en werd geladen op een ponton die 22,80 meter breed was en 61,50 meter lang. Maar de brug stak voor en achter 23 meter uit, zodat het hele gevaarte een lengte had van circa 109 meter. De ingewikkeldste manoeuvre voor de voor- en achterboot die de ponton versleepten was de invaart van de duwvaartsluis van Wijnegem, aangezien de sluis zelf slechts 24 meter breed is. Ook moesten de bruggen op het traject Antwerpen-Wijnegem met bijzonder veel omzichtigheid worden genomen, aangezien het transport 6,67 meter hoog was en de geringste vrije doorvaarthoogte van de bruggen 6,70 meter is. Op dit traject werd dan ook maar een snelheid gehaald van 2,5 kilometer per uur. Eenmaal voorbij Wijnegem, waar het kanaal breder is, kon de snelheid tot 4 kilometer worden opgevoerd. Grobbendonk werd bereikt tegen 15.30 uur. Daar werd de brug op diepladers aan wal gereden; klaar voor montage.

Voor dit speciaal transport werd geen stremming van het overige verkeer op het kanaal aangevraagd omdat dit vóór de sluizen een opstopping van afvarende schepen zou hebben veroorzaakt die ook hinderlijk zou zijn geweest. Wel werd de binnenvaart geïnformeerd over het uitzonderlijk vervoer en het transport zelf moest op het hele traject twee keer tegen de kant gaan om afvarende schepen doorgang te verlenen. (JG)

bron:Schuttevaer

De commentaren zijn gesloten.