20-12-10

Kerst en Nieuw in Binnenstad Antwerpen

Tussen kerst en nieuwjaar staat het gloednieuwe woonkantoor Binnenstad tot uw dienst voor woonadvies. Van 27 tot en met 30 december kan u er tussen 9 en 12 uur en tussen 13.30 en 16.30 uur terecht met uw vragen over bouwen, verbouwen, premies, alsook voor technische en administratieve ondersteuning. De andere woonkantoren zijn in die periode gesloten. Op 31 december zijn alle woonkantoren gesloten.





Woonkantoor Binnenstad
Sint-Jacobsmarkt 42
2000 Antwerpen
03 225 09 85
e-mail
woonkantoor@stad.antwerpen.be

Wat kan u nog zoals doen in kantoor Binnenstad?

Wilt u weten welk budget u nodig heeft voor de verbouwing van het huis dat u graag wil kopen? Hebt u graag bouwtechnisch advies van een technisch adviseur voor de renovatieplannen voor uw huis ? Had u graag een aanvraag gedaan voor een woonpremie, maar kunt u hulp gebruiken bij de opbouw van het dossier? Ga langs bij een stedelijk woonkantoor. Het woonkantoor is dé locatie waar iedereen terecht kan met alle mogelijke vragen over wonen en (ver)bouwen in Antwerpen.

Het woonkantoor biedt:

 

1. Algemeen woonadvies (gratis): begeleiding bij projecten voor levenslang wonen, advies over sociale huisvesting, advies bij woonproblemen of de aanvraag van een woonkwaliteitsonderzoek,...

 

2. Aanvraag premies (gratis):

Een bezoek aan een woonkantoor levert u vaak meer op dan u denkt. In een woonkantoor krijgt u gratis advies over alle mogelijke premies: stad Antwerpen, provincie Antwerpen, Vlaamse en federale overheid, netbeheerders, ….
Uw premie-aanvragen worden in het woonkantoor klaargemaakt en opgevolgd. U hoeft enkel nog een postzegel te kleven en de nodige documenten te bewaren voor uw belastingsaangifte.

 

Zo ziet de behandeling van een premiedossier er uit:

  • nazicht of u voldoet aan de voorwaarden (inkomen, kadastraal inkomen, aantal eigendommen, gezinssamenstelling)
  • nazicht of uw aangekochte materialen of diensten voldoen aan de technische voorwaarden
  • invullen van de premie-aanvraag
  • maken van een bijlage van nodige facturen en bewijsstukken
  • verzendklaar maken van de verschillende aanvragen
  • opvolging van de aanvraag in een database
  • afsluiting van het dossier na uitbetaling

 

3. Koop- of bouwadvies (gratis): technisch koop-, bouw- en renovatieadvies, advies over duurzaam (ver)bouwen van de EcoHuisdokter, bouwtechnische onderzoeken (zowel op vraag van huurders als van eigenaars) en bijstand bij bouwgeschillen. Technisch advies ter plaatse is mogelijk na afspraak.

 

Technisch advies stap voor stap:

  • bezoek aan de woning voor bouwtechnisch onderzoek
  • oplijsten van vastgestelde gebreken / geplande werken
  • wegwijs maken in de uit te voeren werken=> isolatiewerken, dakwerken, vervangen buitenschrijnwerk, enz.
  • tips geven over hoe aannemers contacteren, omschrijving van de uit te voeren werken (geen opmaak van een bestek zoals bij privé-architect)
  • bespreking van de werken (eventueel voor doe-het-zelvers uitleggen hoe er aan te beginnen) + indien nodig raming opmaken
  • offertes van aannemers: nakijken op volledigheid en vergelijken

4. Ondersteunen van renovatie- en saneringsprojecten

 

5. Architectenpermanentie: opmaak van een eenvoudig dossier voor stedenbouwkundige vergunning tegen geringe forfaitaire vergoeding. Op donderdag van 13.30 tot 16.30 uur in het EcoHuis, Tunhoutsebaan 139, 2140 Borgerhout (niet in juli)

De commentaren zijn gesloten.